Intel introduceert PresentMon-applicatie met grafische interface en gpu-overlay
datum: 18-08-2023
Categorie:
Hardware
Bron: Tweakers
Intel brengt een nieuwe PresentMon-applicatie uit. Deze open source software werkt met videokaarten van alle fabrikanten en geeft gegevens als framerates, frametijden en GPU-telemetrie weer in een nieuwe overlay. PresentMon was al beschikbaar als SDK, maar had nog geen aparte app.
De bètaversie van de PresentMon-app van Intel is vanaf vrijdag beschikbaar . De applicatie bevat een aanpasbare overlay, die tijdens het spelen van een game in een van de schermhoeken wordt weergegeven. De overlay toont onder andere de framerates en frametijden, naast CPU- en GPU-telemetrie zoals temperatuur, kloksnelheid en VRAM-verbruik. De overlay kan worden aangepast via een grafische interface.
De software krijgt ook een venstermodus , die de overlay in een apart venster toont, bijvoorbeeld op een tweede monitor. PresentMon werkt met CPU's en GPU's van Intel, maar ondersteunt ook producten van andere fabrikanten. De app werkt met games op basis van API's zoals DirectX, OpenGL en Vulkan. De app krijgt ook opdrachtregelondersteuning, zoals benchmark-automatisering, en kan prestatiegegevens vastleggen en opslaan in een CSV-bestand.
Daarnaast introduceert Intel een nieuwe prestatiemaatstaf voor het meten van GPU-prestaties, genaamd GPU Busy. Dit wordt weergegeven samen met de frametijden en geeft aan hoeveel tijd de gpu besteedt aan het renderen van een frame in milliseconden. Frametijden tonen de totale tijd die nodig is om een frame weer te geven, inclusief CPU-berekening. Met GPU Busy kunnen gebruikers volgens Intel zien of een systeem een CPU- of GPU-bottleneck heeft. GPU Busy is te zien in de nieuwe PresentMon-overlay.
PresentMon bestaat al een tijdje als software development kit . Verschillende apps die GPU-prestaties meten, zoals CapFrameX, zijn gebaseerd op de PresentMon SDK. Nieuw is echter de aparte applicatie die Intel vrijdag uitbracht.
Nieuws overzicht