Nvidia DLSS 3 belooft hogere framesnelheden door nieuwe frames te maken - update 2
datum: 20-09-2022
Categorie:
Hardware
Bron: Tweakers
Nvidia introduceert een nieuwe versie van zijn DLSS-opschalingstechniek. Versie 3.0 krijgt de mogelijkheid om geheel nieuwe frames te maken, waar eerdere versies alleen bestaande frames konden opschalen. DLSS 3.0 werkt uitsluitend op RTX 40-videokaarten.
Nvidia schrijft dat DLSS 3.0 "tot vier keer betere framesnelheden" kan leveren dan traditionele spelweergave. De opschalingstechniek krijgt een nieuwe optische stroomversneller , die volledig nieuwe frames genereert. Dit wordt gedaan door twee opeenvolgende frames in een game te analyseren. De optische stroomversneller gebruikt dit om te berekenen hoe objecten en elementen in een gamescène tussen die twee frames op het scherm bewegen. Deze informatie wordt vervolgens samen met opgeschaalde frames in een neuraal netwerk ingevoerd. DLSS 3.0 'voorspelt' op basis van die data een extra, toekomstig frame, bevestigt Nvidia aan Tweakers.
Het gaat om compleet nieuwe frames, die niet door de GPU zelf berekend hoeven te worden. DLSS 3.0 zou daarom 'aanzienlijk' hogere framerates moeten bieden dan voorheen. Deze voordelen zouden van toepassing zijn op games die cpu en gpu beperkt zijn, omdat de nieuwe frames niet worden weergegeven in de traditionele grafische pijplijn en dus de cpu en gpu niet belasten.
Hierdoor werkt DLSS 3.0 aanzienlijk anders dan de huidige versie van DLSS. DLSS 2.0 is een techniek voor temporele opschaling. In de praktijk betekent dit dat DLSS 2.0 informatie uit eerdere frames gebruikt om huidige frames te verscherpen. Er worden geen nieuwe frames gegenereerd. Tweakers schreven eerder een achtergrondartikel waarin de werking van Nvidia DLSS wordt uitgelegd, naast de werking van AMD FSR 2.0 en Intel XeSS.
DLSS 3.0 zal beschikbaar zijn voor 'meer dan 35' games, waaronder titels als Cyberpunk 2077, F1 22, Hitman 3, Microsoft Flight Simulator, Stalker 2 en The Witcher 3: Wild Hunt. Ook verschillende game-engines krijgen ondersteuning voor de upscaling-techniek, zoals Frostbite, Unity en Unreal Engine 4 en 5. De nieuwe technologie bouwt voort op DLSS 2.0 en is daardoor relatief eenvoudig te integreren in bestaande games met DLSS, aldus Nvidia. De nieuwe technologie werkt alleen op RTX 40 GPU's en zal dus niet beschikbaar zijn voor oudere RTX-kaarten.
Update, 21:56 : In het artikel stond dat DLSS 3.0 informatie uit eerdere frames gebruikt om daarna een extra frame te genereren en weer te geven. Dit lijkt niet goed; in een hands-on schrijft Digital Foundry dat met DLSS 3.0 twee frames worden gerenderd met behulp van bestaande renderingtechnieken, met daartussen een derde 'geïnterpoleerd' frame. Het artikel is hierop aangepast.
Update 2, woensdag: Nvidia bevestigt aan Tweakres dat DLSS wel informatie uit eerdere frames gebruikt om een extra, toekomstig frame te genereren. Van interpolatie is volgens het bedrijf dan ook geen sprake. Het artikel is hierop aangepast.
Nieuws overzicht