Nvidia verbetert DSR op RTX GPU's met AI voor hogere fps
datum: 12-01-2022
Categorie:
Hardware
Bron: Tweakers
Nvidia brengt vrijdag Deep Learning Dynamic Super Resolution uit, waarbij een game met een hogere resolutie wordt weergegeven en vervolgens wordt verkleind om een betere beeldkwaliteit te krijgen. Dankzij AI zou Dldsr meer fps moeten genereren dan gewone DSR.
Dldsr werkt alleen op GeForce RTX GPU's en maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om een afbeelding te produceren "met vergelijkbare beeldkwaliteit" met minder invoerpixels dan reguliere DSR nodig heeft. Nvidia geeft het voorbeeld van de in 2017 uitgebrachte Prey, waarbij een 4k-beeld in DSR wordt verkleind naar een 1080p-beeld. Het bedrijf beweert een vergelijkbare afbeelding te kunnen produceren met Dldsr als een 1620p-afbeelding wordt verkleind naar een resolutie van 1080p.
Het voordeel is dat in Dldsr 143fps wordt gehaald, terwijl in DSR 'slechts' 108fps wordt gehaald omdat er eerst een hogere resolutie moet worden weergegeven. Zonder de twee technieken zou 145 fps worden gehaald. Met Dldsr kan een pc dus een betere beeldkwaliteit genereren, terwijl de fps nagenoeg gelijk blijft, stelt Nvidia.
DSR verscheen voor het eerst in 2014. De scaling-technieken verbeteren volgens Nvidia details, zorgen voor zachtere randen en verminderen glinsterende effecten. Dldsr wordt vrijdag uitgebracht met een nieuwe Game Ready-driver en kan worden ingeschakeld in het Nvidia-configuratiescherm. Dan verschijnen er nieuwe Freestyle-filters, die het bedrijf samen met ReShade-ontwikkelaar Pascal Gilcher heeft gemaakt. Zo komen Screen Space Ray Traced Global Illumination, ook wel bekend als het Ray Tracing ReShade Filter, ssao en Dynamic DOF naar GeForce Experience.
Nieuws overzicht